Tienaa rahaa kotona Tienaa rahaa kotona
  • Etusivu
  • Affiliate Markkinointi
    • Affiliate markkinoinnin aloittaminen
    • Hakukoneoptimointi – opas
    • Sosiaalisen median markkinointi – opas
Luet: Affiliate-markkinoinnin ero muihin markkinoinnin muotoihin
Share
Aloita täältä
Tienaa Rahaa KotonaTienaa Rahaa Kotona
Aa
  • Etusivu
  • Affiliate Markkinointi
Search
  • Etusivu
  • Affiliate Markkinointi
    • Affiliate markkinoinnin aloittaminen
    • Hakukoneoptimointi – opas
    • Sosiaalisen median markkinointi – opas
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Tienaa Rahaa Kotona > Affiliate Markkinointi > Affiliate-markkinoinnin ero muihin markkinoinnin muotoihin
Affiliate Markkinointi

Affiliate-markkinoinnin ero muihin markkinoinnin muotoihin

25.1.2025 7 minuutin luku
SHARE

Affiliate-markkinoinnin periaate

Affiliate-markkinoinnin periaate on yksinkertainen: yksi yritys maksaa komission toiselle yritykselle, joka auttaa myymään sen tuotteita tai palveluita. Tämä tapahtuu yleensä niin, että toinen yritys, eli niin kutsuttu affiliate-kumppani, mainostaa tuotteita tai palveluita omilla verkkosivuillaan tai sosiaalisessa mediassa ja ohjaa kävijöitä alkuperäisen yrityksen verkkosivuille. Jos kävijä ostaa tuotteen tai palvelun, affiliate-kumppani saa siitä tietyn prosenttiosuuden myynnistä. Tämä järjestely hyödyttää molempia osapuolia, sillä alkuperäinen yritys saa lisää myyntiä ja affiliate-kumppani ansaitsee rahaa ilman omaa tuotantoa.

Sisältö
Affiliate-markkinoinnin periaateErot perinteiseen markkinointiinErot suoramarkkinointiinErot verkostomarkkinointiinErot kumppanuusmarkkinointiinErot sisältömarkkinointiin

Erot perinteiseen markkinointiin

Affiliate-markkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin välillä on useita eroja. Tässä muutamia tärkeimpiä:

  1. Kohdistuminen: Affiliate-markkinoinnissa mainonta kohdistuu yleensä tiettyyn kohderyhmään, joka on kiinnostunut tietystä tuotteesta tai palvelusta. Perinteisessä markkinoinnissa mainonta on yleisempää ja kohdistus on usein laajempaa.
  2. Kustannukset: Affiliate-markkinointi on usein edullisempaa kuin perinteinen markkinointi, sillä se perustuu suorituspohjaisiin maksuihin (esim. myynnin perusteella). Perinteisessä markkinoinnissa maksetaan usein kiinteä hinta mainosnäytöksistä tai -kampanjoista riippumatta.
  3. Mittarit: Affiliate-markkinoinnissa mittarit ovat helposti seurattavissa, sillä maksut perustuvat suoraan myyntiin tai muihin mitattavissa oleviin tapahtumiin (kuten klikkauksiin). Perinteisessä markkinoinnissa mittareiden seuranta voi olla haastavampaa.
  4. Kumppanit: Affiliate-markkinoinnissa yritykset voivat hyödyntää kumppaneita, jotka ovat jo olemassa olevia verkkosivustoja tai some-vaikuttajia, jolloin kumppanit tuovat lisäarvoa mainontaan. Perinteisessä markkinoinnissa yritykset eivät välttämättä hyödynnä ulkopuolisia kumppaneita.
  5. Laajuus: Affiliate-markkinoinnilla voi tavoittaa globaalin yleisön, sillä verkkomainonta on mahdollista lähes kaikkialla maailmassa. Perinteinen markkinointi saattaa olla haastavampaa ja kalliimpaa toteuttaa laajasti eri maissa tai alueilla.

Erot suoramarkkinointiin

Suoramarkkinointi ja affiliate-markkinointi ovat kaksi erilaista markkinoinnin muotoa. Vaikka molemmat pyrkivät myymään tuotteita tai palveluita, niiden toteutustavat ovat erilaisia. Tässä joitakin eroja:

  1. Kohderyhmän tavoittaminen: Suoramarkkinoinnissa yritys ottaa yhteyttä asiakkaisiin suoraan esimerkiksi postitse, puhelimitse tai sähköpostitse. Affiliate-markkinoinnissa taas kumppaniyritys tavoittaa kohderyhmän omalla markkinointikanavallaan ja ohjaa heidät ostamaan tuotteen tai palvelun.
  2. Riskit: Suoramarkkinoinnissa yritys ottaa kaikki riskit, kun taas affiliate-markkinoinnissa riski jakautuu kumppaniyrityksille. Yritys maksaa vain silloin, kun tuote tai palvelu myydään.
  3. Kulut: Affiliate-markkinoinnin kulut ovat yleensä alhaisemmat kuin suoramarkkinoinnin kulut, koska affiliate-markkinoinnissa ei tarvitse esimerkiksi painattaa mainoksia tai maksaa postimaksuja.
  4. Luottamus: Affiliate-markkinoinnin kumppanit voivat olla suurempi tekijä luottamuksen rakentamisessa, koska he voivat antaa henkilökohtaisia suosituksia tuotteesta tai palvelusta, mikä voi olla tehokkaampaa kuin yrityksen oma mainos. Suoramarkkinoinnissa yrityksen on rakennettava luottamusta suoraan asiakkaisiinsa.
  5. Tulokset: Affiliate-markkinointi voi tuottaa nopeita tuloksia, kun taas suoramarkkinoinnin tulokset voivat kestää kauemmin. Affiliate-markkinoinnin kumppanit voivat myös tuottaa parempia tuloksia, koska heillä on yleensä jo vakiintunut kohdeyleisö.
  Affiliate-markkinoinnin tavoitteet ja hyödyt

Nämä ovat vain joitakin suoramarkkinoinnin ja affiliate-markkinoinnin eroista, ja nämä erot voivat vaihdella eri yrityksissä ja tilanteissa.

Erot verkostomarkkinointiin

Affiliate-markkinointi ja verkostomarkkinointi ovat molemmat suosittuja ansaintamalleja verkossa, mutta niillä on kuitenkin joitain eroja. Tässä muutamia esimerkkejä affiliate-markkinoinnin ja verkostomarkkinoinnin eroista:

Lisää

Hakukoneoptimointi - opas
Hakukoneoptimointi – opas
Yhteisöt Ja Verkostoitumisen Työkalut Affiliate-Markkinoijille
Sosiaalisen Median Hyödyntäminen Affiliate-Markkinoinnissa
Landing-Sivujen Optimointi Ja A/B-Testaus
Affiliate-markkinoinnin historia ja kehitys
Analytiikka- Ja Raportointityökalut
Videomarkkinoinnin Työkalut Ja Tekniikat
Käyttäjäprofiilien Ja Segmentoinnin Työkalut
Sähköpostimarkkinointi
Kasino Affiliate Markkinointi
  1. Liiketoimintamalli: Affiliate-markkinointi perustuu yksittäisten kumppanien tai markkinointipartnerien käyttöön, jotka edistävät tuotetta tai palvelua ja saavat palkkion jokaisesta myynnistä tai toivotusta toiminnosta, kun taas verkostomarkkinointi perustuu laajan jakeluverkoston rakentamiseen, joka myy tuotetta tai palvelua ja ansaitsee palkkion myynnistä sekä uusien jäsenten liittymisestä.
  2. Tuotteiden ja palveluiden valikoima: Affiliate-markkinoinnissa kumppanit voivat edistää laajaa valikoimaa tuotteita ja palveluita, kun taas verkostomarkkinoinnissa keskitytään yleensä yhteen tai muutamaan tuotteeseen tai palveluun.
  3. Rekrytointi: Affiliate-markkinoinnissa kumppanit eivät yleensä rekrytoi muita kumppaneita tai jäseniä, kun taas verkostomarkkinoinnissa jäsenet keskittyvät uusien jäsenten rekrytointiin kasvattaakseen omaa verkostoaan ja ansaintamahdollisuuksiaan.
  4. Sijoitukset: Affiliate-markkinointiin ei yleensä liity merkittäviä sijoituksia tai jäsenmaksuja, kun taas verkostomarkkinointiin saattaa liittyä aloitusmaksu tai sijoitus tuotteisiin ja palveluihin, joita jäsenet myyvät.
  5. Koulutus ja tuki: Verkostomarkkinointiin liittyy usein koulutus- ja tukijärjestelmä, joka auttaa jäseniä menestymään ja kasvattamaan omaa verkostoaan. Affiliate-markkinoinnissa koulutus ja tuki ovat yleensä rajallisempia tai ne tarjotaan vain tietyille kumppaneille.

Erot kumppanuusmarkkinointiin

Kumppanuusmarkkinointi ja affiliate-markkinointi lyödään usein identtisiksi termeiksi, mutta oikeastaan ne ovat kaksi erilaista markkinoinnin muotoa. Mutta niillä on myös paljon yhteistä. Kumppanuusmarkkinoinnissa yritys tekee yhteistyötä yhden tai useamman yrityksen kanssa edistääkseen molempien osapuolien tuotteita tai palveluita. Tämä voi tapahtua esimerkiksi yhteisten kampanjoiden tai tarjousten avulla.

  Miten affiliate-markkinointia voidaan hyödyntää eri aloilla

Affiliate-markkinoinnissa yritys puolestaan käyttää itsenäisiä kumppaneita (affiliaatteja) edistääkseen tuotteitaan tai palveluitaan. Affiliaatit voivat olla yksittäisiä henkilöitä tai organisaatioita, jotka saavat provisiota jokaisesta myynnistä tai asiakkaasta, jonka he tuovat yritykselle.

Tärkeimmät erot affiliate-markkinoinnin ja kumppanuusmarkkinoinnin välillä ovat seuraavat:

  1. Osapuolet: Affiliate-markkinoinnissa on yleensä vain yksi myyjä ja useita affiliaatteja, kun taas kumppanuusmarkkinoinnissa on vähintään kaksi myyjää.
  2. Provikat: Affiliate-markkinoinnissa provisiot maksetaan vain silloin, kun affiliaatti tuottaa myynnin tai asiakkaan, kun taas kumppanuusmarkkinoinnissa provikat voidaan maksaa myös yhteisten kampanjoiden tai markkinointitoimenpiteiden perusteella.
  3. Yhteistyön luonne: Kumppanuusmarkkinoinnissa yhteistyö on yleensä tiiviimpää ja suunnitelmallisempaa, kun taas affiliate-markkinoinnissa yhteistyö on usein väljempi ja affiliaatit voivat edistää tuotteitaan omilla ehdoillaan.
  4. Kampanjoiden määrä: Affiliate-markkinoinnissa on yleensä useita pieniä kampanjoita, kun taas kumppanuusmarkkinoinnissa on yleensä muutama suurempi kampanja.
  5. Seuranta ja raportointi: Affiliate-markkinoinnissa seuranta ja raportointi on yleensä tarkempaa ja automatisoitua, kun taas kumppanuusmarkkinoinnissa seuranta ja raportointi voi olla manuaalista.

Erot sisältömarkkinointiin

Sisältömarkkinointi ja affiliate-markkinointi ovat kaksi eri lähestymistapaa markkinointiin, mutta niillä on myös paljon yhteistä. Affiliate-markkinoinnissa keskitytään erityisesti tuotteiden tai palveluiden myyntiin, kun taas sisältömarkkinoinnissa keskeistä on tarjota arvokasta sisältöä, joka houkuttelee potentiaalisia asiakkaita sivustolle.

Joitakin tärkeitä eroja sisältö- ja affiliate-markkinoinnin välillä ovat:

  1. Tavoite: Affiliate-markkinoinnissa tavoitteena on myydä tuotteita tai palveluita, kun taas sisältömarkkinoinnissa tavoitteena on kasvattaa brändin tunnettuutta ja houkutella potentiaalisia asiakkaita.
  2. Ansaintamalli: Affiliate-markkinoinnissa kumppani ansaitsee komission myynnistä, kun taas sisältömarkkinointiin liittyy yleensä kustannustehokkuus ja brändin tunnettuuden kasvattaminen.
  3. Yhteistyökumppanit: Affiliate-markkinoinnissa yhteistyökumppaneina ovat yleensä verkkokaupat ja tuotemerkit, kun taas sisältömarkkinointiin voi liittyä yhteistyö blogeihin, some-vaikuttajiin tai julkaisijoihin.
  4. Sisältömuoto: Affiliate-markkinoinnissa sisältö voi olla esimerkiksi mainosbanneri tai blogikirjoitus, kun taas sisältömarkkinoinnissa käytetään monenlaisia muotoja, kuten blogikirjoituksia, videoita, podcasteja jne.
  5. Kohderyhmä: Affiliate-markkinoinnissa kohderyhmänä ovat yleensä asiakkaat, jotka ovat jo kiinnostuneita tuotteesta tai palvelusta. Sisältömarkkinoinnissa kohderyhmä voi olla laajempi ja sisältää myös potentiaaliset asiakkaat, jotka eivät vielä tiedä tuotteesta tai palvelusta.
  Referral ja refer a friend markkinointi

Lue lisää:

  • Affiliate-markkinoinnin tavoitteet ja hyödyt
  • Affiliate-markkinoinnin käsitteen selittäminen
  • Miten affiliate-markkinointia voidaan hyödyntää eri aloilla
  • Kuinka affiliate-markkinointi toimii
  • Verkkokauppojen sisäiset affiliate-ohjelmat
  • Kuponki- ja alennuskoodimarkkinointi
  • CPA/CPL-markkinointi
  • Kasino Affiliate Kampanjat
Share This Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Previous Article Kasino affiliate kampanjat Kasino Affiliate Kampanjat
Next Article Affiliate-markkinoinnin käsitteen selittäminen
Leave a comment

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosituimmat
CPA/CPL-markkinointi
CPA/CPL-markkinointi
26.1.2025
Affiliate-verkostot
19.1.2025
Hakukoneoptimointi - opas
Hakukoneoptimointi – opas
12.6.2025
Kuinka aloittaa affiliate markkinointi
Affiliate markkinoinnin aloittaminen
4.3.2025
Analytiikka -ja raportointityökalut
Analytiikka- Ja Raportointityökalut
16.5.2025
Linkkien luominen ja seuranta
Linkkien luominen ja seuranta affiliate-markkinoinnissa
21.1.2025
Kasino affiliate markkinointi
Kasino Affiliate Markkinointi
23.4.2025
Blogi- ja verkkolehtimarkkinointi
Blogi- ja verkkolehtimarkkinointi
22.1.2025

Ehkä olet kiinnostunut myös näistä

Hakukoneoptimointi - opas
Affiliate Markkinointi

Hakukoneoptimointi – opas

44 minuutin luku
Yhteisöt ja verkostoitumisen työkalut affiliate markkinoinnissa
Affiliate-markkinoinnin työkalut ja tekniikat

Yhteisöt Ja Verkostoitumisen Työkalut Affiliate-Markkinoijille

20 minuutin luku
Sosiaalisen median hyödyntäminen affiliate markkinoinnissa
Affiliate-markkinoinnin työkalut ja tekniikat

Sosiaalisen Median Hyödyntäminen Affiliate-Markkinoinnissa

23 minuutin luku
Landing-Sivujen Optimointi Ja AB-Testaus
Affiliate-markkinoinnin työkalut ja tekniikat

Landing-Sivujen Optimointi Ja A/B-Testaus

20 minuutin luku
Tienaa rahaa kotona Tienaa rahaa kotona

Kaikki mitä haluat tietää rahan tienaamisesta netissä – ansaitse rahaa kotona.

Oppaita

  • Hakukoneoptimointi – opas
  • Tekninen hakukoneoptimointi / SEO – opas
  • Sosiaalisen median markkinointi – opas
  • Sisältömarkkinointi
  • Sovellusmarkkinointi
  • CPA/CPL-markkinointi
  • Referral ja refer a friend markkinointi
  • Kuponki- ja alennuskoodimarkkinointi
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Blogi- ja verkkolehtimarkkinointi
  • Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi

Ohjeita

  • Affiliate markkinoinnin aloittaminen
  • Affiliate-markkinoinnin analysointi ja optimointi
  • Affiliate-verkostot
  • Linkkien luominen ja seuranta affiliate-markkinoinnissa
  • Tuotteen valinta ja yhteistyökumppanin löytäminen

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?